11.11.2019 | Medarbejdere

Stem til universitetsvalget i dag

Brug din stemmeret og få indflydelse på, hvem der skal sidde i AU’s bestyrelse, akademiske råd og lokale Ph.d.-udvalg. Du kan stemme nu og frem til torsdag den 14. november kl. 16.00.

Steen Brøndsted Nielsen, Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet, forsvarede sin doktorafhandling om molekylers farver den 28. oktober 2019. Foto: Melissa Yildirim, AU Foto

07.11.2019 | Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

Doktorafhandling om molekylers farver

Fysiker Steen Brøndsted Nielsen har opnået en doktorgrad ved Aarhus Universitet. I sin doktorafhandling har han undersøgt hvilken farve molekyler har, når de ikke påvirkes af deres omgivelser. Målet er at udvikle bedre fluorescerende markører til medicinske undersøgelser.

Foto: AU Foto

06.11.2019 | Medarbejdere

Aarhus Universitet har besvaret anmodninger om aktindsigter løbende og i henhold til loven

Aarhus Universitet har via Science and Technology gennem de seneste måneder behandlet usædvanligt mange anmodninger om aktindsigter fra flere forskellige medier som følge af sagen om kødrapporten.

Adjunkt Lasse Sommer Kristensen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet. Foto: Lundbeckfonden

06.11.2019 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Forsker vil forbedre diagnoser for kræft

Mere viden om såkaldt cirkulært RNA vil kunne forbedre muligheden for at stille mere præcise diagnoser og forudsige, hvordan den enkelte patient vil reagere på bestemte former for kræftmedicin. Lasse Sommer Kristensen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik, AU, modtager 10 mio. kr. fra Lundbeckfonden til projektet.

Foto: Ida Jensen, AU Foto

04.11.2019 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

DCA: Undersøgelse af fem års rapporter afslører utilfredsstillende forhold

Gennemgangen af fem års DCA-rapporter viser bl.a., at eksterne parters rolle og bidrag i samarbejdet i en række af rapporterne er utilstrækkeligt deklareret. Tre af dem med alvorlige mangler. Forskerne står fast på deres forskning. I erhvervssamarbejde skal der være fuld transparens, så forskernes integritet ikke kan betvivles. Undersøgelsen viser…

Ulf Andersson Vang Ørom (til højre) håber med bevillingen at kunnet finde hidtil ukarakteriserede RNA-modifikationer, der spiller en rolle i udviklingen af kræft. En sådan viden om ændringer af RNA i sygdom vil på lang sigt gøre det muligt at udvikle mere målrettet medicin. Foto: Lisbeth Heilesen.

24.10.2019 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

MBG-forsker modtager Lundbeckfondens Ascending Investigators-bevilling på 5 mio. kr

Ulf Andersson Vang Ørom fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik, AU, modtager som en af 20 førende danske forskere 5 mio. kr. fra Lundbeckfonden som led i deres nye program, der er målrettet etablerede forskere til projekter med potentiale for videnskabelige gennembrud. Målet med projektet er at finde nye RNA-modifikationer, der spiller en…

Logo: DFF

17.10.2019 | Medarbejdere

DFF-bevillinger til tematisk forskning

Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) har bevilget i alt 16 mio kr til forskere ved ST til tematisk forskning inden for digitale teknologier og til støtte til ERC-projekter.

Professor Karl Anker Jørgensen. Foto: Lars Kruse

16.10.2019 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Guldmedalje i god kemi

Han blev erklæret ”ikke egnet” til gymnasiet, men er i dag én af verdens mest citerede kemikere – og så insisterer han på lidt vildskab i hverdagen. Mød professor Karl Anker Jørgensen, der i dag modtager H.C. Ørsted Guldmedalje i kemi. Medaljen uddeles for første gang i 30 år.

Introduktion til webcast med Jan Arlt. Foto: STLL

13.10.2019 | Medarbejdere

Lav undervisningsvideoer i ST Learning Labs webcaststudier

Som underviser kan du benytte STLL's webcaststudier til selv at producere video-undervisningsmaterialer. Med det nye lightboard er det blandt andet muligt at optage undervisningsvideoer, hvor du har front mod kameraet, mens du tegner og kører præsentationer på en specialdesignet glastavle.

Foto: Lars Kruse, AU Foto

10.10.2019 | Medarbejdere

Genopslag af den ene dekanstilling

Stillingen som dekan for Natural Sciences bliver slået op igen, da ansættelsesudvalget ønsker et bredere ansøgerfelt. Processen for ansættelse af dekanstilling til Technical Sciences kører planmæssigt.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste