Centerleder Jan Heinemeier har siden begyndelsen af 1980'erne  været med til at udvikle acceleratormetoden til kulstof-14 datering på Aarhus Universitet.  (foto: Rasmus Rørbæk/AU)

15.02.2013 | Science and Technology, Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Nyt accelerator-anlæg på vej til Aarhus

Aarhus Universitet har skrevet kontrakt på en ny tandem-accelerator til kulstof-14 dateringscenteret. Anlægget bliver et af de mest avancerede i verden indenfor sin kategori.

Med nye teorier og smarte ligninger kan man lave computerberegninger på molekylers egenskaber og dynamik.
Lektor Ove Christiansen, Institut for Kemi, modtager EliteForsk-prisen.

07.02.2013 | Science and Technology, Institut for Kemi, Forskning, Navne , Medarbejdernyhed, Priser, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen, Studerende

Store ligninger om små ting

Flere og flere kemiske eksperimenter kan laves uden reagensglas – eller laboratorier, for den sags skyld. Store fremskridt i teoretisk kemi flytter eksperimenterne over i computerne.

07.02.2013 | Science and Technology, Medarbejdere

To nye eliteforskere på Science and Technology

Professor Steen Hannestad, Institut for Fysik og Astronomi, og lektor Ove Christiansen, Institut for Kemi, modtager i dag den prestigefyldte EliteForsk-pris.

Professor Steen Hannestad arbejder på Institut for Fysik og Astronomi på at skabe forståelse for de kræfter, der har skabt universet. Det sker bl.a. ved at lave simulationer af universtes struktur - de såkaldte 'cosmic webs'. Hver lysplet på billedet her repræsenterer en galakse. (ill: IFA)
Professor Steen Hannestad modtager EliteForsk-prisen på 1,2 mio. kr. i dag. (foto: AU)

06.02.2013 | Natur og teknologi, Science and Technology, Offentligheden / Pressen, Medarbejdere, Alumner, Priser

Er ’mørkt stof’ blot en dårlig undskyldning?

Vi ved kun med sikkerhed, hvad fem procent af universet består af. Resten kan vi ikke med fuldstændig sikkerhed redegøre for på nuværende tidspunkt. Men vi er på vej mod nye dybe erkendelser om de fundamentale naturlove og om konkret viden om det, der kaldes ’mørkt stof’. Professor Steen Hannestad fra Institut for Fysik og Astronomi på Aarhus…