Dekan Niels Chr. Nielsen, Science and Technology. (Foto: Lars Kruse/AU Kommunikation)

27.11.2013 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Science and Technology skal spare: Dekanens tale

Dekan Niels Chr. Nielsen holdt onsdag 27. november tale for medarbejderne på ST om den kommende sparerunde.

Jacob Sherson har netop modtaget Lundbeckfondens fellowships. Med udnævnelsen følger 10 millioner kroner til hans forskning i atomernes mystiske verden. (Foto: Lundbeckfonden)

20.11.2013 | Science and Technology, Offentligheden / Pressen, Medarbejdere, Bevilling, Forskning

Kvante-tidsalderen er kommet et stort skridt nærmere

Det er lykkedes den nyudnævnte Lundbeckfond fellow Jacob Friis Sherson at tæmme en sky af atomer og lave verdens koldeste krystal. Han har dermed skabt en kvantesimulator, der er et stort skridt i udviklingen af potente kvantecomputere og superledere.

Gengivelse af Titan. (Foto: Oak Ridge National Laboratory, U.S. Dept. of Energy)
Professor Poul Jørgensen, Institut for Kemi. (Foto: Lars Kruse, AU Foto)

19.11.2013 | Science and Technology, Institut for Kemi, Offentligheden / Pressen, Medarbejdere, Bevilling

Aarhus-forsker får adgang til en af verdens største computere

Professor Poul Jørgensen, Institut for Kemi, har fået adgang til en af verdens største computere – TITAN, som befinder sig i USA. Han har søgt om 122 mio. regnetimer på molekyler, og allerede fra næste år skal de første 24 mio. timer bruges. De har en værdi af ca. 25 mio. kr.

Pontus Gourdon fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik på Aarhus Universitet har netop modtaget Lundbeckfondens fellowship. (Foto: Lundbeckfonden)

15.11.2013 | Science and Technology, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen, Bevilling

Når vores celler ikke kan beskytte sig

Den nyudnævnte Lundbeckfond fellow Pontus Gourdon fra Aarhus Universitet vil undersøge, hvad der sker, når transporten af stoffer ind og ud af cellerne ikke fungerer. Frygtede demens-sygdomme kan opstå, hvis der opstår ubalance i en række stoffer i vores celler.

Jeremy David Silver fra Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet har netop modtaget Lundbeckfondens talentpris (Foto: Lundbeckfonden)

13.11.2013 | Science and Technology, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen, Priser

Forureningsforsker modtager talentpris fra Lundbeckfonden

Jeremy David Silver fra Institut for Miljøvidenskab ved Aarhus Universitet modtager Lundbeckfondens Talentpris 2013. Prisen uddeles til forskere under 30 år, som har udmærket sig i deres videnskab.

Professor MSO Michael Drewsen skal de næste fire år lede COMIQ, et europæisk samarbejde, hvis mål er at uddanne den næste generation af forskere til at løfte fremtidens kolde molekylefysik og -kemi. (Foto: Rasmus Rørbæk)
Akademiske partnere: Aarhus Universitet, University of Basel, Centre National de la Rescherche Scientifique, University of Oxford, Heinrich Heine Universität Düsseldorf, University of Innsbruck, Ulm University, University of Bonn. Industrielle partnere: HighFinesse, Alpes Lasers, Stahl-Electronics. Læs om partnerne på COMIQ-hjemmesiden.
Cold Molecular Ions at the Quantum Limit (COMIQ) støttes af EU Kommissionens 7. rammeprograms PEOPLE initiativ under Marie Curie Actions. Projektet giver mulighed for at ansætte 13 ph.d.-studerende og en post.doc. fordelt over hele Europa. På AU vil to studerende samt en post.doc. især arbejde på at kombinere ultrakolde molekyler med femtolaserteknologi. Uddannelse og træning vil foregå på ni universiteter og laboratorier samt tre private virksomheder fordelt på i alt seks europæiske lande.

11.11.2013 | Offentligheden / Pressen, Science and Technology, Medarbejdere

Mod nye og koldere horisonter

Med en Marie Curie bevilling fra EU's syvende rammeprogram på 28 mio. dkr. skal fremtidens forskere inden for kold molekylefysik og kemi uddannes indenfor netværket 'Cold Molecular Ions at the Quantum Limit’ (COMIQ), under ledelse af professor Michael Drewsen fra Aarhus Universitet.