Postdoc Thomas Kjærgaard skal regne på proteiner på supercomputer i Paris. (Foto: Ulla Vibeke Hjuler)
Proteinet LeuT og Leucin. Leucin ses i begge lommer (i hhv. orange og cyan). (Billede: Julie Grouleff)

26.02.2014 | Science and Technology, Institut for Kemi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen, Navne

Forskertalent får 40 mio. regnetimer på fransk supercomputer

Postdoc Thomas Kjærgaard har netop fået bevilget 40 mio. regnetimer – svarende til ca. 10 mio. kr. – på den franske supercomputer Curie. I næste måned går det løs på den store regnemaskine, hvor den unge prismodtager skal regne på proteiner kaldet neurotransmitter-transportere.

Edderkoppespind kan blive meget nyttigt for mennesker - vi skal bare lige aflure dem fidusen. Foto: Colourbox
Daniel Otzen har sammen med et internationalt forskerhold offentliggjort skabt indblik i, hvordan proteinerne i edderkoppens silkekirtel finder sammen til de stærke tråde. Foto: Peter F. Gammelby

24.02.2014 | Science and Technology, iNANO, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Offentligheden / Pressen, Medarbejdere, Forskning

Surt spind fra edderkopper

Daniel Otzen fra iNANO-MBG har sammen med et internationalt forskerhold bragt os tættere på den færdige opskrift på edderkoppespind: den flydende proteinmasse i edderkoppens bagkrop bliver gradvist surere på sin vej mod spindevorterne.

Niels Chr. Nielsen, dekan

20.02.2014 | Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

De økonomiske udfordringer kræver afskedigelser på Science and Technology

Nyt fra dekan Niels Chr. Nielsen

Signe Korsager, Institut for Kemi og iNANO.
Pil Birkefeldt Møller Pedersen, Institut for Bioscience.

06.02.2014 | Medarbejdere, Science and Technology, Offentligheden / Pressen

To EliteForsk-rejsestipendier til unge ST-forskere

Signe Korsager fra Institut for Kemi og iNANO og Pil Birkefeldt Møller Pedersen fra Institut for Bioscience får begge et rejsestipendiat.

Daniel Otzen modtager i dag EliteForsk-prisen. (Foto: Lars Kruse, AU)
Daniel Otzen kigger på FTIR-spektre af fibriller i proteinet alfa-synuclein sammen med studerende. (Foto: Martin Kurnik).
Bakterie med fibriller. (Foto: Gunna Kristiansen; farverne er ”lagt på”)