20.10.2014 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Nyt dansk teleskop indvies på Tenerife

Det første teleskop i det danskledede teleskopnetværk SONG indvies officielt den 25. oktober 2014 på Tenerife. Aarhus Universitet er medejer af teleskopet. Dermed går startskuddet til et verdensomspændende stjerneforskningsprojekt, der vil bringe os endnu tættere på stjernerne og på at finde jordlignende planeter.

Professor Troels Skrydstrup, der bliver leder af grundforskningscentret CADIAC. Foto: Lise Balsby, AU Kommunikation

07.10.2014 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

ST får grundforskningscenter med fokus på bæredygtig CO2

Troels Skrydstrup bliver leder af grundforskningscentret CADIAC, hvor der skal forskes i måder at bruge CO2 som en værdifuld ressource fremfor et affaldsprodukt.

07.10.2014 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Millionbevilling til forskning i hjernen

Lisbeth Schmidt Laursen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik har netop fået knap 6,5 mio. kr. fra Det Frie Forskningsråd til at studere de molekylære mekanismer, der er med til at sikre beskyttelse af hjernes nerveceller. På længere sigt håber hun, at hendes resultater vil gøre det muligt at udvikle nye helbredelsesmetoder fx i forbindelse…

En 3D tegning af Arlas kommende globale innovationscenter set indefra. Foto: Arla

06.10.2014 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Nyt samarbejde om forskning i fødevarer

Arla investerer 62,5 mio. kr. i et nyt forskningssamarbejde med Aarhus Universitet og Københavns Universitet. Pengene går til fem års forskning i mejeriprodukters ernærings- og sundhedseffekter og vil skabe tilsammen 40 ph.d.- og postdoc-stillinger på de to universiteter.

Det nye væksthus føjer sig fint og nænsomt til det eksisterende, homogent afsluttede anlæg, hedder det i begrundelsen for præmieringen.

01.10.2014 | Science and Technology, Offentligheden / Pressen, Medarbejdere, Priser, Science Museerne

Pris til Væksthusets arkitektur

Væksthuset i Botanisk Have har fået Aarhus Kommunes arkitekturpris for godt og smukt byggeri.

01.10.2014 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Grundfospris til AU-professor

Grundfosprisen 2014 på 1 million kroner blev i går overrakt til professor Bo Brummerstedt Iversen fra Institut for Kemi og iNANO på Aarhus Universitet, som en anerkendelse for hans forskning inden for materialer.