Jens Holbech modtager Forskningsformidlingsprisen som en anerkendelse af fremragende og banebrydende formidling af viden fra universitetet til samfundet. Foto: Lars Kruse, AU

13.09.2019 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Jens Holbech modtager forskningsformidlingsprisen

Aarhus Universitets Jubilæumsfonds Forskningsformidlingspris 2019 gik til chefkonsulent Jens Dybkjær Holbech, Science and Technology.

AU udbygger sine retningslinjer for forskningspraksis, så de også omfatter pres på forskningsfriheden. Foto: AU

10.09.2019 | Medarbejdere

Aarhus Universitet udbygger eksisterende retningslinjer for forskningsfrihed

Siden årsskiftet har Aarhus Universitet som opfølgning på forskningsfrihedsundersøgelsen fra 2018 arbejdet på tiltag, som giver universitetets forskere udvidede muligheder for at søge råd og vejledning om forskningsfrihed.

Foto: Colourbox

10.09.2019 | Medarbejdere

MUS med mere værdi

I efteråret mødes alle medarbejdere og ledere til medarbejderudviklingssamtale (MUS) på AU. MUS er din mulighed for sammen med din leder at drøfte opgaver, resultater, trivsel og kompetenceudvikling.

10.09.2019 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

10 projekter skal forske i klimavenlig fremtid for landbruget

Fødevareminister Mogens Jensen sætter 10 projekter i gang for 90 mio. kr., som blandt andet skal finde fremtidens løsninger til at nedbringe drivhusgasser fra landbruget. Forskere fra Aarhus Universitet er med i alle 10 projekter.

Aarhus Universitet. Foto: Ida Marie Jensen, AU Foto

10.09.2019 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

16 mio. kr. til dristige eksperimenter på Aarhus Universitet

VILLUM FONDEN uddeler ca. 16 millioner kr. til otte forskningsprojekter på Aarhus Universitet. De otte forskere er alle fra Science and Tecnology, og deres projekter er udvalgt anonymt ud fra, hvor nytænkende og dristige de er.

Jørgen E. Olesen

09.09.2019 | Medarbejdere

Ny konstitueret institutleder på Institut for Agroøkologi

Jørgen E. Olesen er blevet udnævnt som konstitueret institutleder ved Institut for Agroøkologi.

Foto: Lars Kruse, AU Foto.

09.09.2019 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere, Myndighedsbetjening

Konkurrenceudsættelsen af myndighedsrådgivning annulleret

Fødevareministeren og miljøministeren har meddelt, at de annullerer den tidligere regerings konkurrenceudsættelse af universiteternes forsknings- og rådgivningsopgaver for Miljø- og Fødevareministeriet.

Professor Dame Carol Robinson.

09.09.2019 | Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

Kemiprofessor udnævnes til æresdoktor på AU

Professor Dame Carol Robinson står bag banebrydende resultater inden for forskning i proteiners tredimensionelle struktur og er en vigtig samarbejdsparter for AU-professor Poul Nissen. I forbindelse med årsfesten 13. september 2019 bliver hun udnævnt til æresdoktor.

Line Pedersen. Foto: Lars Kruse, AU Foto

09.09.2019 | Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

Fødevareteknologi-studerende får dronningens rejselegat

Ved universitetets årsfest 13. september 2019 modtager kandidatstuderende Line Pedersen, Molekylær Ernæring og Fødevareteknologi, Institut for Fødevarer, Dronning Margrethe II's rejselegat på 25.000 kr. Læs mere om hende og de øvrige tre prismodtagere.

Matematisk Kantine har for tiden 17 medarbejdere. Jørgen Bæk (i forgrunden) har ledet den de sidste 30 år. Foto: Lars Kruse, AU Foto
Den allerførste prisliste fra 5. september 1959. Den gang boede Institut for Matematik og dens frokoststue i øvrigt i den bygning, hvor Institut for Statskundskab nu har til huse. Klik på billedet for at gøre listen læsbar.

05.09.2019 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Matematisk Kantine fylder 60 år

Lige fra starten i 1959 har Matematisk Kantine benyttet den formel, som for længst har gjort stedet til en institution i og uden for Aarhus: god hjemmelavet mad til rimelige penge i hyggelige omgivelser.

1 2 Næste