Kvante-tidsalderen er kommet et stort skridt nærmere

Det er lykkedes den nyudnævnte Lundbeckfond fellow Jacob Friis Sherson at tæmme en sky af atomer og lave verdens koldeste krystal. Han har dermed skabt en kvantesimulator, der er et stort skridt i udviklingen af potente kvantecomputere og superledere.

20.11.2013 | Mette Helm

Jacob Sherson har netop modtaget Lundbeckfondens fellowships. Med udnævnelsen følger 10 millioner kroner til hans forskning i atomernes mystiske verden. (Foto: Lundbeckfonden)

I kælderen på Aarhus Universitet foregår der ting, som ville få fysiklegender som Bohr, Einstein og Schrödinger til at vende det hvide ud af øjnene af misundelse.

For det er lykkedes Jacob Sherson at tæmme en sky af atomer ved at fryse den ned tæt på det absolutte nulpunkt og få atomerne til at ligge skulder ved skulder som æg i en æggebakke. Det er sket i tæt samarbejde med partnere på Max Planck Instituttet for Kvanteoptik (MPQ) i München.

Jacob Sherson har netop modtaget 10 millioner kroner fra Lundbeckfonden, som dels skal bruges til at gøre Jacob Sherson og hans forskerstab klogere på atomernes mystiske verden og dels til at udforske, hvad den nye viden kan bruges til.

Vil tæmme flere atomer på en gang

Forskningsfeltet udløste nobelprisen i fysik i 2012, hvor det var lykkedes kvantefysikere, at manipulere med enkelte atomer. Jacob Sherson har nu taget skridtet videre, hvor han forsøger at tæmme flere atomer på en gang.

Det er et stort skridt i retning af at udvikle en potent kvantecomputer, der vil kunne løse verdens største videnskabelige problemer.

”Der skal tre ting til for at kunne lave en kvantecomputer, og vi er nu nået i mål med de første to. Nu står vi så foran den sidste udfordring,” siger adjunkt og ph.d. Jacob Sherson fra Institut for Fysik og Astronomi på Aarhus Universitet.

Computerspillere skal bryde koden til kvantecomputeren

For at bryde koden til den sidste udfordring har forskerne taget et utraditionelt initiativ. De har udviklet et computerspil, hvor man skal flytte et atom, som minder om et glas med vand i, hen til et andet atom.

”Der er ikke nogen computer i denne verden, der kan slå menneskers evne til at mønstergenkende. Vores håb er, at spillet vil kunne afsløre en eller flere personer, som kan flytte et atom fra en plads til en anden helt uden at spilde. Udfordringen bliver så at oversætte superspillernes bevægelse i den virtuelle verden til en ægte bevægelse i den fysiske verden og få vores forsøg i kvantesimulatoren til at gå op i en højere enhed,” siger Jacob Sherson.

Hvis det lykkes er vejen banet for at udvikle mere effektive kvantecomputere og det vil ifølge Jacob Sherson falde på et tørt sted.

»Vi har vænnet os til tanken om, at vores computere hele tiden bliver mindre, hurtigere og smartere, men vi er ved at nå smertegrænsen. Så hvis den vilde udvikling skal fortsætte er det snart på høje tid at vinke farvel til informationssamfundet og sige goddag til kvantesamfundet. Det er den vej, vi nu for alvor er slået ind på,« siger Jacob Sherson.

Læs mere om computerspillet og prøv det selv

Om Jacob Sherson

Jacob Sherson er født i Horsens i 1978, men har boet i Vejle 1986-1998 og blev student fra Rødkilde Gymnasium med det højeste gennemsnit på årgangen. Han har studeret fysik, matematik og datalogi på Aarhus Universitet, hvor han i 2006 også afsluttede sin ph.d. Efter ansættelse på Johannes Gutenberg University i Tyskland vendte han i 2010 tilbage til Aarhus Universitet, hvor han i dag står i spidsen for sit eget AU Ideas Center, der forsøger at løse nogle af kvanteforskningens gåder gennem inddragelse af befolkningen på online platforme.

Kontakt

Jacob Sherson, Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet, mail: sherson@phys.au.dk, tlf: 87155665.

Science and Technology, Offentligheden / Pressen, Medarbejdere, Bevilling, Forskning
89573 / i31