Nyt samarbejde om forskning i fødevarer

Arla investerer 62,5 mio. kr. i et nyt forskningssamarbejde med Aarhus Universitet og Københavns Universitet. Pengene går til fem års forskning i mejeriprodukters ernærings- og sundhedseffekter og vil skabe tilsammen 40 ph.d.- og postdoc-stillinger på de to universiteter.

06.10.2014 | Peter F. Gammelby

En 3D tegning af Arlas kommende globale innovationscenter set indefra. Foto: Arla

Nyheden om det nye forskningssamarbejde kom samtidig med at Arla den 6. oktober tog det første spadestik til sit nye innovationscenter i Agro Food Center ved Aarhus. Innovationscentret udgør en investering på 270 mio. kr. og ventes klar til brug i efteråret 2016.

Men allerede fra 2015 vil de to universiteter være i fuld gang med samarbejdet om at forske i, hvordan mejeriprodukter kan styrke immunforsvaret, forebygge mod sygdomme som bl.a. type 2 diabetes og modvirke fejlernæring.

Prodekan Kurt Nielsen fra ST på Aarhus Universitet forventer, at samarbejdet med Arla og KU fremover vil intensiveres yderligere.

”Der bliver let adgang for vore studenter, ikke mindst når det nye innovationscenter står klart, og jeg regner med, at vi kan samarbejde med Arla på uddannelsessiden på længere sigt. Vi begynder nu at diskutere på tværs af universiteterne, hvad fødevareuddannelsen kan indeholde, også på ph.d.-området,” siger Kurt Nielsen.

Han finder det særligt interessant, at samarbejdet vil omfatte discipliner fra både naturvidenskab og medicin.

”Fødevarer og sundhed hænger sammen. Det er oplagt at arbejde tværfagligt,” siger han.

Ny mad til flere mennesker

Ved præsentationen af samarbejdet pointerede Arlas koncerndirektør Jais Valeur, at de voksende befolkningstal skaber et øget behov for fødevarer og god, sund ernæring.

”Vi tror, at mejeriprodukter har potentialet til at imødekomme mange af de behov, og derfor er vi begejstrede for at indgå et samarbejde med de dygtige forskningsmiljøer på universiteterne i København og Aarhus. Vores håb er, at det vil munde ud i nye former for mejeriprodukter og ingredienser, der giver ekstra værdi til millioner af forbrugere verden over,” sagde Jais Valeur.


Læs mere om forskningssamarbejdet i Arlas pressemeddelelse her.


Offentligheden / Pressen, Medarbejdere
89573 / i31