Professor Poul Nissen får Direktør Ib Henriksens Fonds Forskerpris

Poul Nissen tildeles den prestigefyldte Direktør Ib Henriksens Fonds Forskerpris for sin fremragende indsats inden for strukturbiologien. Fonden begrunder valget af Poul Nissen med hans evner for at fremme det interdisciplinære og internationale samarbejde indenfor sit forskningsfelt.

22.11.2016 | Rasmus Rørbæk, Emilie Marie Niebuhr Aagaard

Professor Poul Nissen modtager Direktør Ib Henriksens Fonds Forskerpris (Foto: AU)

Ved en reception den 24. november 2016 kl. 11 på Antikmuseet i Aarhus uddeler Direktør Ib Henriksens Fond for 31. gang årets forskerpris. Prisen går til professor Poul Nissen, og tildeles for hans fremragende indsats inden for strukturbiologien.

Poul Nissen er direktør i PUMPkin (Center for Membranpumper i Celler og Sygdom) på Aarhus Universitet, der er finansieret af Danmarks Grundforskningsfond. Et af centrets mest markante gennembrud var strukturbestemmelsen af Natrium-kalium pumpen, som har enorm fysiologisk betydning, og under Poul Nissens ledelse har PUMPkin over samtlige snart 10 år leveret adskillige forskningsgennembrud af højeste klasse med talrige strukturbestemmelser af cellers essentielle ionpumper.

Han har også udvist stor evne for at motivere og fremme nye interdisciplinære retninger af forskningen, og PUMPkin centret har bl.a. indført avancerede metoder i bl.a. elektrofysiologi, computermodellering, sekvensanalyser og enkelt-molekylers funktion. Forskningen er af stor betydning for bl.a. neurobiologi og hjernesygdomme.

Poul Nissen er også direktør for DANDRITE (Danish Research Institute of Translational Neuroscience), som er stiftet af Lundbeckfonden og Aarhus Universitet i 2013. DANDRITE er det danske samlingspunkt for Nordisk EMBL Partnerskab for Molekylær Medicin og udfører grundforskning og translationel forskning i hjernen og nervesystemet.

Poul Nissen leder tillige nye danske initiativer til fremtidig anvendelse i strukturbiologi på avancerede storskala-faciliteter under opbygning i Lund (MAX-IV og ESS), og han er frontfigur for nye opbygning af elektronmikroskopiske metoder i Danmark til studier af biologiske molekyler og cellulære strukturer.

Direktør Ib Henriksens Fonds Forskerpris gives til personer, der har udført forskning og videnskab til gavn for Danmark. Forskerprisen er på kr. 250.000. Forskerprisen uddeles efter indstilling fra et sagkyndigt udvalg, der består af professor Klaus Bock, formand for Dansk Grundforskningsfond og direktør Hans Jørgen Pedersen fra Flowsion ApS og Invencon ApS.

For mere information:
Professor Poul Nissen,
Email: pn@mbg.au.dk
Telefon: 2899 2295

Kommunikationsassistent Emilie Aagaard,
Tlf. +45 21345706,
DANDRITE, Aarhus Universitet

Fakta: Ib Henriksens Fond
Ib Henriksen var søn af entreprenør Henrik Johan Henriksen og hustru Kamilla, der var medejere af et af Danmarks største privatforetagender Henriksen & Kähler. Dette firma ejede Rockwool, gasbetonfabrikker i Danmark og England, de store grusgrave i Hedehusene, Hasle Klinker- og Chamottestensfabrik på Bornholm og store landarealer forskellige steder i Danmark. I 1962 blev firmaet delt, således at Kähler-familien videreførte Rockwool, mens Henriksen-familien fik de øvrige aktiviteter. Senere blev Ib Henriksen eneejer af Hasle Klinker. Fabrikken blev i slutningen af 70’erne solgt til en fond, som Bornholms Amt stod bag. Ib Henriksen døde i 1982 uden livsarvinger og havde bestemt, at hele hans formue skulle gå ind i en fond til støtte for forskning og videnskab samt til unge, der ønsker at videreuddanne sig, især i udlandet.

Science and Technology, Offentligheden / Pressen, Medarbejdere