To millionbevillinger fra Novo Nordisk Fonden

Novo Nordisk Fonden bevilger to forskere fra Science and Technology hver 10 mio. kr. til forskningsprojekter inden for det bioteknologiske og biomedicinske område.

10.05.2019 | Christina Troelsen

Poul Nissen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik. Foto: Lisbeth Heilesen/AU.

Thomas Poulsen, Institut for Kemi. Foto: PURE/AU

Novo Nordisk Fonden har netop uddelt et stort millionbeløb under deres nye forskningslederprogram. To forskere fra Science and Technology er blandt modtagerne:

Poul Nissen, professor ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Poul Nissen modtager 10 mio. kr. som Distinguised Investigator under det videnskabelige fokusområde "Biovidenskab og basal biomedicinsk forskning". Hans forskningsprojekt Structure and Mechanism of Key Pathways in Metabolic Control går ud på at studere insulinreceptoren med henblik på at udvikle bedre behandling af bl.a. type 2 diabetes, hvor den naturlige regulering gennem insulinreceptoren ikke fungerer ordentligt. Læs mere

Thomas Poulsen, lektor ved Institut for Kemi

Thomas Poulsen modtager ca. 10 mio. kr. som Ascending Investigator under det videnskabelige fokusområde "Bioteknologi-baseret syntese og produktionsforskning". Hans forskningsprojekt  Unorthodox protein reactive electrophiles for biotechnology fokuserer bredt på udvikling og anvendelse af nye typer af kemiske reaktionsgrupper, der er kompatible med anvendelse i biologiske systemer, og som kan gøre det muligt at opbygge nye typer af biokonjugater. Læs mere

Novo Nordisk Fonden uddeler i alt 413 mio. kr. til 44 forskningsledere på forskellige karrieretrin i Danmark og resten af Norden. Læs Novo Nordisk Fondens pressemeddelelse.

Medarbejdere, Offentligheden / Pressen