Retningslinjer for studieordninger og kursuskatalog ved ST

Studieordninger ved ST skal leve op til følgende retningslinjer:

  • Kompetenceprofilen er dækkende for uddannelsens faglige profil
  • Kompetenceprofilen formuleres efter SOLO-taksonomien og efter principperne for CDIO (for ingeniøruddannelser) samt lever op til dansk kvalifikationsramme for videregående uddannelser
  • Uddannelsens struktur understøtter kompetenceprofilen
  • Reglerne fastsat i studieordningen er i overensstemmelse med ST's guide til indhold i studieordninger, bekendtgørelser, AU-retningslinjer, osv. 
  • Der sker en koordinering mellem uddannelsesmiljøerne vedr. de kurser, som indgår i flere uddannelser

Et kursus (modul) på ST skal beskrives ved:

  • titel
  • læringsudbytte i form af viden, færdigheder og kompetencer,
  • omfang angivet i ECTS-point,
  • undervisnings- og arbejdsformer,
  • tidsmæssig placering,
  • forudsætninger for deltagelse,
  • evt. progressionskrav
  • eksamens- og bedømmelsesform samt forudsætninger for eksamen.

Kursusbeskrivelser ved ST skal leve op til følgende retningslinjer:

  • Læringsmålene for det enkelte kursus er overordnet i overensstemmelse med kompetenceprofilen for uddannelsen som helhed
  • Summen af kurser og studieelementer i et studieprogram kan opfylde kompetenceprofilen
  • Læringsmålene for det enkelte kursus er i overensstemmelse med de progressionskrav, der stilles af kursets tidsmæssige placering i studieforløbet
  • Kurserne indeholder den nødvendige indføring i fagets teori, metode og empiri
  • Det anvendte undervisningsmateriale er baseret på relevant og aktuel forskning og/eller praksis
  • De anvendte undervisnings- og eksamensformer er relevante i forhold til indhold, formål og læringsmål, og om der er den nødvendige alignment i kurset
  • ECTS pointsætning for det enkelte kursus svarer til den forventede arbejdsbelastning for de studerende
111839 / i31